Як стартапу залучити капітал із допомогою фондового ринку?

Як стартапу залучити капітал із допомогою фондового ринку?

 

У 2021 році ЗМІ навперебій розповідали про успішні інвестиції в Grammarly, GitLab та Revolut, серед засновників яких є українці. Компанії залучили гроші на фондовому ринку або ж заявили, що розглядають такі можливості. Ми дізналися, як стартапам отримувати гроші від продажу цінних паперів, безпосередньо у підприємців.

Як стартапу залучити капітал із допомогою фондового ринку?

Життєві цикли стартапу: від ідеї до ІРО

Успішний стартап — це класна ідея та достатнє фінансування, що передбачає стандарти, процедури та етапи.

  1. Перші кошти фаундери зазвичай залучають від FFF — Friends, Family and Fools (друзі, сім’я та непрофесійні інвестори). На цьому етапі тестують ідею та завершують організаційні роботи. Якщо все складається позитивно й команда готова далі розвивати продукт, думають про системне фінансування. Зазвичай починають із бізнес-акселераторів, де засновники бізнесу отримують знання, контакти та невеликі pre-seed кошти.
  2. Pre-seed — це стадія фінансування, коли стартап ще не має продукту, але команда вже розуміє, яким саме він буде. Вони залучають кошти, щоб розробити мінімально робочий продукт. На цьому етапі часто використовують грантові кошти.
  3. Третій крок — це seed-фінансування. На цій стадії команда може залучити від $25 тисяч до $1 мільйона, вже є зрозумілий продукт, його можна «допилювати» до базових вимог проєкту та ринку. На третьому етапі стартап уже може приносити перший прибуток розробникам.

Наступні кроки пов’язані зі зростанням та розширенням бізнесу. Продукт стає впізнаваним, обсяги виробництва та сума прибутків збільшуються, зростає частка товару на ринку.

«Якщо стартап пройшов стадію seed, розпочинається раунд А (від $500 тисяч), В (від $1 млн), С (суми від $100 млн) і зазвичай все закінчується виходом на ІРО (Initial Public Offering), де інвесторами можуть бути всі охочі», — зазначає Костянтин Євтушенко, керівний партнер інноваційного парку UNIT.City.

Як стартапу залучити капітал із допомогою фондового ринку?

ІРО — це остання фаза у становленні стартапу. Цей етап передбачає прозорість усіх процесів, регулярну звітність, комунікацію з акціонерами відповідно до міжнародних стандартів публічності компанії. Водночас це й найдешевші інвестиції з точки зору залучення інвесторів. Це гроші, які можна зібрати з кожної фізичної особи в масштабі всього світу. І в Україні цей інструмент вже також доступний, зокрема, завдяки ФРІДОМ ФІНАНС. Інвестиційна фірма дає українцям можливість інвестувати в ІРО компаній на фондовому ринку США та організовувати ІРО українських підприємств на батьківщині.

«Будь-яка компанія, яка шукає дешевий ресурс, хоче в кінці ланцюжка стати публічною. Лише за останні кілька місяців такі стартапи як от Braze, Backblaze, Expensify, Toast, Udemy, Informatica, GitLab та інші залучили сотні мільйонів доларів та отримали мільярдні капіталізації. Колись Google, Tesla, Snap, Amazon також пройшли цей шлях. Ми знаємо, що в UNIT.City теж виросте стартап, який вийде на ІРО та буде єдинорогом! Ми та вся екосистема докладаємо всіх зусиль для того, щоб це сталося якнайшвидше», — додає Костянтин Євтушенко.

Закони фінансування стартапів в Україні 

В Україні, на жаль, не все так просто, як у США, де ІРО проводять сотні стартапів. Слід брати до уваги, що фондовий ринок у нас розвинутий слабо, а інвестори дуже прискіпливі. Провести тут ІРО стартапам, які лише тестують ідею, або бізнесам, які розвиваються на початкових етапах, не вдасться.

Найдешевше у нас залучити гроші з допомогою банківського кредиту або випуску корпоративних облігацій. Але складнощі все одно залишаються — для отримання кредиту часто немає застави, а для випуску облігацій потрібно підтвердити можливість обслуговування облігаційної позики. Також варто пам’ятати про законодавчі обмеження: випустити облігації можна в триразовому розмірі власного капіталу.

«Tesla, Amazon, Facebook та Apple випускають облігації, щоб залучати позикові кошти. Це значно дешевше, ніж IPO та продаж акцій зі свого портфелю. Сподіваюся, що в Україні компанії прийдуть до такого ж рівня. У жовтні ми, наприклад, провели четверту емісію корпоративних облігацій «ЕСКА Капітал» зі ставкою 16%. Випуск організовували з андеррайтером «ФРІДОМ ФІНАНС УКРАЇНА», завдяки чому розмістилися за один день. CardService трохи раніше зумів випустити облігації зі ставкою 25-30% річних», — коментує Сергій Васьков, керівний партнер «ЕСКА Капітал» та Safra Finance.

Якщо говорити про випуск акцій, то це загалом довгий шлях і дорогий із точки зору організації спосіб залучення грошей. Потрібно добре розуміти, навіщо це потрібно. На ринку США часто ІРО проводять, щоб зафіксувати вартість компанії. Залучення коштів у такому випадку — другорядне завдання. Це також спосіб для ранніх венчурних інвесторів конвертувати свої вкладення у гроші. Одна ж справа, коли маємо оцінку на етапі залучення перших інвестицій, і зовсім інша — коли є публічне розміщення.

«Успішні стартапи мають високі оцінки, тому що інвестори «голосують» грошима за проривні ідеї та дають підприємцям ресурс. Стартапери використовують цей ресурс, щоб змінювати світ, рухати прогрес та економіку. Це можливість для нових звершень. Паливо для ракет. Для бізнесу серйозний виклик у тому, щоб думати не про купівлю нової яхти, а про запуск нової ідеї та її перевірку на практиці», — додає генеральний директор лізингової компанії «ЕСКА Капітал» Антон Дядюра.

Ризик виходу на фондовий ринок 

Єдиний ризик для компаній при розміщенні цінних паперів на фондовому ринку, що воно не відбудеться. Після розміщення всі ризики несуть інвестори. Щоб уникнути неприємних сюрпризів, емітенту слід попередньо проаналізувати ринок та організувати серію маркетингових заходів, або найняти для цього андеррайтера.

Процес залучення коштів через продаж облігацій значно простіший та швидший з андеррайтером (напр., «ФРІДОМ ФІНАНС УКРАЇНА»). Він повністю готує випуск облігацій, супроводжує його реєстрацію у нацкомісії, організовує зустрічі та переговори з інвесторами, підтримує ліквідність цінних паперів на вторинному ринку.

Залучення коштів через фондовий ринок та перехід у статус публічної компанії — це майже фінальний етап, що забезпечить бізнесу потрібну суму для розвитку й закріпить силу бренду на карті мільйонів компаній по світу. У будь-якому випадку класна ідея знайде своїх інвесторів, тому варто пробувати свої сили.

Источник

Отправить ответ

Please Login to comment
Войти с помощью: 
  Subscribe  
Notify of
Authorization
*
*
Войти с помощью: 
Registration
*
*
*
Войти с помощью: 

15 − one =

Password generation