Американська мрія. Як стартапу обрати акселератор для виходу на ринок США 

Американська мрія. Як стартапу обрати акселератор для виходу на ринок США 

 

Попри те, що Європа, Азія і, зокрема, Сингапур впевнено прориваються вперед, стартап-екосистема Сполучених Штатів поки що залишається далеко попереду, говорить засновниця патентно-юридичної компанії IPSTYLE Марія Ортинська. 6

Американська мрія. Як стартапу обрати акселератор для виходу на ринок США Фото: Facebook-сторінка Марії Ортинської

Чому США?

Є кілька причин, чому компанії, що перебувають на початковій стадії розвитку, беруть курс на Північну Америку. По-перше, США – стабільно залишається країною №1 з погляду стартап-екосистеми, що підтверджує Global Startup Ecosystem Index 2023.

По-друге, американський ринок – це доступ до грошей і розвинена інфраструктура для стартапів: багато інкубаторів, акселераторів, прямого приватного капіталу, венчурних фондів. Так, цьогоріч інвестори трохи призупинили вкладення і сфокусувалися на тих, що вже в їхньому портфелі, але, навіть за найпесимістичнішими прогнозами, йдеться про понад $100 мільярдів у 2023 році.

Наразі США налічує найбільшу кількість «єдинорогів» — стартапів із ринковою оцінкою в $1 млрд і більше. За даними Statista, їх тут понад 700. Також в Сполучених Штатах базується чимало колишніх «початківців», а нині успішних компаній світу, як-от Google, Amazon, SpaceX та інші. Навколо них теж культивується стартап-активність.

У Штатах діє багато державних програм, грантів та іншої підтримки. Приміром, ще за часи Барака Обами запроваджена International Entrepreneur Rule — спеціальна візова програма для засновників технологічних стартапів, яких країна заохочує приїжджати і реалізовувати проєкти, розвивати бізнес, відповідно, створювати робочі місця. Спробувати податися на релокейт можуть і ті стартапи, які ще не знайшли інвесторів, але мають залізні аргументи того, що США лише виграють від їхньої діяльності.

А ще в США розвинений нетворкінг. І чим більше стартапів – тим більше колаборацій, партнерств, досвіду, ідей, ресурсів і, відповідно, можливостей. Усе сприяє стрімкому розвитку.

Прискорювачі росту

Один з інструментів зростання для стартапу – акселератори, такі собі прискорювачі росту від країни, корпорацій, інвестиційних фондів тощо. Їхні програми зазвичай тривають від трьох до шести місяців і мають  цінність у вигляді допомоги менторством, бізнес-експертизою, виявленням сильних і слабких сторін продукту, наданням робочого простору, просуванням у медіа, а також, звісно, у доступі до фінансування.

У США, як і Європі, більшість акселераторів орієнтовані на стартапи. Тобто на компанії, що перебувають на етапі створення, а також на проєкти на ранніх стадіях розвитку (early-stage). Ті, що демонструють життєздатність, зростання та потенційну прибутковість (growth stage), теж в полі зору. Тоді як з компаніями на стадії ідеї працює помітно менше акселераторів.

Щодо форми інвестування, понад половина акселераторів надають певне фінансування, безпосередньо або через пов’язані фонди. Деякі надають фінансування всім учасникам, а деякі – лише окремим проєктам. Утім, є й такі, що стягують комісію за участь в їхніх програмах.

Умовно акселератори можна поділити на ті, що надають підтримку стартапам з будь-якого сектору, і ті, що концентруються на конкретній сфері, як-от охорона здоров’я чи фінансові послуги. Взагалі те, де і з ким ви створите свій стартап, багато в чому впливає на ваш успіх.

Головні стартап-міста Сполучених Штатів

National RankU.S. City Top IndustriesGlobal Rank1San Francisco BayEcommerce & Retail #1, Edtech, Energy & Environment12New YorkEcommerce & Retail #2, Fintech, Foodtech23Los Angeles AreaEcommerce & Retail #3, Marketing & Sales, and Transportation44Boston AreaEnergy & Environment #2, Healthtech, Edtech55SeattleEnergy & Environment #4, Healthtech, Software & Data12Джерело: StartupBlink

На прикладі Бостона

Приміром, у Бостоні (штат Массачусетс) розвинене середовище для стартапів у сферах Energy & Environment, HealthTech і EdTech. За ними місто посідає високі позиції у світових рейтингах і входить до четвірки найкращих екосистем у США. Тож тут чимало відповідних акселераторів — щонайменше 25, кожен із яких щороку прискорює розвиток 40-50 проєктів.

Візьмемо один із них – MassChallenge, найбільший в історії стартап-акселератор, що базується в Бостоні. За останній десяток років підтримав понад 4000 стартапів, які залучили більш ніж $9 млрд. Сьогодні він спеціалізується здебільшого на HealthTech, проте активно розвиває ClimateTech і навіть BlueTech, кліматичні та морські інновації. За кожним із напрямків діє кілька підгалузевих програм. І це – традиційно для всіх акселераторів.

Скажімо, за HealthTech податися можна як на програму біоконвергенції (Bio-convergence Track) чи поліпшення якості життя людей похилого віку (AgeTech), так і на програму для технологій з репродуктивного здоров’я (Reproductive Health) тощо. Залишається обрати ту, що найбільш релевантна вашому продукту, технологічному рішенню.

MassChallenge не пропонує інвестиції в акціонерний капітал, натомість кожний учасник отримує можливість позмагатись за грошову винагороду. Це називається «програми з нульовим капіталом і модель, заснована на конкуренції». Кульмінацією акселератора стане демодень, коли стартап презентують інвесторам і лідерам галузі.

Ландшафт акселераторів

Варто зауважити, що фокус уваги акселераторів змінюється дуже швидко. Нині на фоні успіху ChatGPT від OpenAI він прикутий до стартапів у сфері штучного інтелекту. Вартість більшості з них оцінюється у сотні мільйонів доларів, і важко знайти акселератор, який би не запустив у себе програму з АІ, будь-то FinTech, e-commerce чи якась інша сфера. Втім, як і інвестора, який би не піддався на ажіотаж. Це стосується не лише США, а й решти світу.

При виборі акселератора також варто звертати увагу, з ким він співпрацює і колаборується – міністерствами, установами, корпораціями, університетами, інвестфондами тощо – і чи є в нього хаби. Звісно, якщо ви налаштовані в перспективі на масштабування свого рішення. Приміром, добре, якщо для HealthTech акселератор матиме представництва в Ізраїлі чи Швейцарії.

Головний акселератор Кремнієвої долини

Лідером ринку залишається Y Combinator, який двічі на рік інвестує «невелику суму у велику кількість компаній». Таких сьогодні понад 4000, а сукупна оцінка всіх стартапів, що пройшли акселерацію, перевищує $600 млрд. Свого часу звідси вийшли Dropbox, Airbnb, Reddit, Stripe, Instacart, Coinbase та інші, в тому числі «єдинороги». За статистикою, 4% компаній-«випускників» Y Combinator — з оборотом у мільярд доларів.

Кожна з двох YC-програм на рік триває три місяці. Взяти участь у них можуть стартапи на різних стадіях: і ті, які ще навіть не почали працювати, і ті, які запустилися рік тому і більше. YC пропонує $125 тис в обмін на долю 7%. Ще $375 тис стартапи додатково отримають на викуп частки за тією ж ціною, що наступні інвестори.

Кожна компанія YC отримує знижки або взагалі безоплатний доступ до понад 100 програмних продуктів, як-от хостингу, платіжних сервісів та бази даних інвесторів. Цей акселератор найкраще підходить для швидкорослих технологічних стартапів, зокрема на стадії seed.

За даними PitchBook, понад 65% YC-групи минулого літа (а це – 134 стартапи) створюють інструменти на основі штучного інтелекту, що забезпечують автоматизацію медичних послуг, обслуговування клієнтів, продажів, програмування та дизайну ігор.

Загалом у Сполучених Штатах налічується понад 700 акселераторів і бізнес-інкубаторів. Окрім Y Combinator і MassChallenge, постійними лідерами рейтингів є Techstars, 500 Startups, Plug and Play, SOSV, Alchemist Accelerator.

10 найкращих стартап-акселераторів США

Американська мрія. Як стартапу обрати акселератор для виходу на ринок США Джерело: Altar.io

Кому стане в пригоді

Раджу роботу з акселераторами тим, в кого є інноваційна ідея, але немає можливостей для реалізації. Тим в кого є продукт чи рішення, є команда, але немає клієнтів і відчуваєте, що самі не впораєтеся. Знову-таки, нетворкінг і напрацювання кола корисних знайомств, впізнаваності – ще одна перевага участі в акселераційних програмах.

Отже, якщо ви вирішили, що програма акселератора – те, що вам потрібно, наступний крок – знайти той акселератор, що якнайкраще вам підходить. Для цього беріть до уваги стадію, на якій перебуває ваш проєкт, вашу галузь, ваші бізнес-цілі, умови акселераторів тощо. Знайшли? Подавайте заявку! Це перевірений спосіб прискорити зростання проєкту.

Авторка: Марія Ортинська, засновниця патентно-юридичної компанії IPSTYLE  

Источник

Отправить ответ

Please Login to comment
Войти с помощью: 
  Subscribe  
Notify of
Authorization
*
*
Войти с помощью: 
Registration
*
*
*
Войти с помощью: 

two × four =

Password generation